انتخابات

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان از جذب ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این سرمایه‌ها از کشورهای چین، اتریش، هلند، کره جنوبی، سوئیس و آذربایجان در پروژه‌های مختلف استان جذب شده است.

جذب ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا نوروزی بهمبری گفت: حدود ۲۵ درصد (معادل ۱۵۰ میلیون دلار) از کل سرمایه ۶۰۰ میلیون دلاری جذب شده در پروژه‌های مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی استان از سال ۸۳ تاکنون مربوط به دولت سیزدهم بوده و در این دولت محقق شده است.

وی عنوان کرد: در مجموع طی این دولت مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای ترکیه، جمهوری چک، افغاستان، چین، روسیه، هلند، آلمان- عمان، امارات - کنیا و ایرانیان مقیم آلمان و مقیم امارات - استرالیا نیز مصوب شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای ترکیه (یک پروژه)، جمهوری چک (یک پروژه)، افغانستان (یک پروژه)، چین (سه پروژه) و سرمایه گذار ایرانی مقیم آلمان (یک پروژه) و امارات- استرالیا (یک پروژه) مصوب شد که شامل طرح‌های گردشگری (پارک آبی و هتل در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و تالش)، صنعتی (محصولات آشپزخانه، تولید سیگارت و تصفیه فاضلاب صنعتی در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی) و صنایع تبدیلی (سورتینگ و بسته بندی میوه در تالش) است.

نوروزی تاکید کرد: حدود ۴۹ میلیون دلار در پروژه‌های تولید سیگارت، تجهیزات روشنایی و الکتریکی ضد انفجار، تولید انواع بلبرینگ و نیز انواع فرآورده‌های مشتق از خون و اعضای بدن طی این سال از کشورهای چین، اتریش و هلند در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و شهرستان‌های رشت و شفت جذب شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای ترکیه (یک پروژه) و روسیه (یک پروژه)، مصوب شده که طرح‌های صنعتی تولید انواع ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی و بازسازی و نوسازی کمپرسورهای صنعتی و انواع لیفتراک، بازسازی انواع ماشین ابزار و ماشین‌های تزریق پلاستیک در شهرستان رشت را شامل می شود.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی گیلان ادامه داد: حدود ۱۸.۵ میلیون دلار نیز در پروژه‌های تولید سیگارت، تولید عیب یاب (دیاگ) خودرو، تجهیزات روشنایی و الکتریکی ضد انفجار، لامپ روشنایی LED و نیز انواع فرآورده‌های مشتق از خون و اعضای بدن از کشورهای چین، هلند، کره و اتریش در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و شهرستان‌های رشت و شفت جذب شده است.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای هلند (یک پروژه)، چین (۲ پروژه)، آلمان- عمان (یک پروژه) و امارات- کنیا (یک پروژه) مصوب شده است. این طرح‌های صنعتی شامل تولید مکمل خوراک دام از مایع کیسه صفرای گاو و تولید لامپ روشنایی LED در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزل، انواع جایگزین‌های گیاهی فرآورده‌های گوشتی (گوشت گیاهی)، سیگارت در شهرستان رشت، بسته‌بندی چای خشک، غلات، خشکبار، حبوبات و تولید نوشابه در شهرستان لاهیجان است.

وی اظهار کرد: حدود ۸۳ میلیون دلار نیز در پروژه‌های تولید ماشین‌آلات و تجهیزات آردسازی، احداث پایانه حمل و نقل ریلی آستارا، تولید سیگارت، لامپ روشنایی LED طی این سال از کشورهای سوئیس، هلند، آذربایجان و چین در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و شهرستان‌های رشت و آستارا جذب شده است.

وی عنوان کرد : تلاش مسئولان استان بر تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری در استان است و در این راستا ظرفیت های مختلف به کار گرفته می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.